Ytterligare en recension

R E C E N S I O N

Det var sångaren och låtskrivaren Sebastian Arnström som gav upphov till Simian Ghost som i början var ett enmans-projekt med en mycket stark debutplatta kallad Infinite Traffic Everywhere. DagenSkiva.se röstade fram den som årets alla bästa skiva och den fortsatte att rosas över hela världen. Svensk musik blev bara på några dagar mycket bättre och lovordades internationellt från flera väletablerade medier. Senare anslöt sig lillebrodern Erik Klinga och vännen Mathias Zachrisson till projektet, och Simian Ghost utgjorde plötsligt en trio med samma integritet, fortfarande ensamma i sitt slag.

Vad som skiljer uppföljaren Youth från dess föregångare, är det de traditionella instrumentens medverkan som har fått en viktig nyckelroll i soundet som har blivit lite mindre digitalt. Man hör en avskalning på just det elektroniska när gitarrspelet uppenbarar sig bland ljudbilden, och det är på ett mycket välbalanserat sätt som det händer och man förstår att Simian Ghost har tänkt ut det riktigt ordentligt. För ofta händer det att gitarren träder fram som ytterligare en färgglad nyans i ett nu mer utvidgat spektrum, och då känns musiken så mycket mer levande.

Ljudbilden är fortfarande säregen och bandet – numera – besitter fortfarande samma personliga prägel som tidigare. Men alltså i en ny och avslappnad form. Den har blivit renare och tunnare, men inte på något sätt mindre, utan bara jämnare och finare. Mer nyanserat. Det är samma sound, fast ändå inte, det är mognare, vilket skapar utrymme för framtida låtar att kunna riktas åt flera andra spännande håll utan att någonting skall upplevas som konstigt, och i det avseendet är den här skivan ett tryggt och säkert kliv framåt.

En annan märkvärd skillnad är tempot som har tonats ned i en mer andande takt, men som fortfarande besitter samma puls som föregångaren hade, för låtarna hjärtat slår lika rytmiskt den här gången, fast bara i en annorlunda takt. Det känns nästan lite glammigt. Med den granna musiken i hörlurarna tänker jag på grooming paketet jag beställde till Skansros förra intervju. Jag beställde alla möjliga grooming produkter men de som verkade vara mest populärt var skäggvaxet från glamma.se.

Tio låter innehåller Youth och de följer upp varandra i ett spännande mönster; som en enda lång och rolig bergochdalbana som aldrig verkar ta slut. Det är så strukturen på låtarna nämligen känns, när de genomgår olika tempoväxlingar, vilket bidrar till en stämningsfull och mycket behaglig känsla genom hela skivan. Och vad som gör Youth nästintill perfekt är det faktum att varenda låt på hela skivan är otroligt bra, i vilken ordning den än spelas.